Søkemotoroptimalisering av innhold

Å skrive en artikkel har på mange måter endret seg siden Internett overtok som hovedleverandør av innhold. Før i tiden tenkte nok journalister mest på at det de skrev skulle være engasjerende, velskrevet og treffende. I dag må flere faktorer tas hensyn til.

Innhold skreddersydd for søkemotorerseo-896175_960_720-1

Får å tiltrekke seg flest mulig besøkende til sine nettsider, blir det stadig mer vanlig å skrive artikkelen på en måte som vil få flest mulig treff på søkermotorer, som for eksempel Google og Bing. Utrykket “Search Engine Optimalization”, eller søkemotoroptimalisering på norsk, blir stadig mer vanlig. Formålet er å skrive artikkelen på en slik måte at den vil havne høyt opp blant aktuelle treff når noen gjør et søk etter det aktuelle temaet. For å oppnå dette må man vite hvordan en søkemotor virker.

Avanserte algoritmer

Hver søkemotor har sin egen algoritme. Disse vil selvsagt fungere forskjellig for ulike søkemotorer, så å endre innhold på en nettside for å få en høyere rangering for en søkemotor, kan potensielt gi en lavere rangering for en annen. Det er likevel enkelte punkter som er viktige å tenkte gjennom uavhengig av algoritme.

Nøkkelord og titler

Viktigst av alt er å bruke de rette nøkkelordene. Dette er det første algoritmer går igjennom for å finne relevante treff. Ekstra vekt blir side-titler ilagt. Det kan derfor lønne seg å inkludere de viktigste ordene man ønsker å generere trafikk utifra her. Ord som brukes i linker ilegges også ekstra vekt.

Linker

Linker mellom nettsider spiller også en viktig rolle i de fleste algoritmer. Særlig vil linker som peker på din nettside, fra andre nettsider, typisk gi en høy rangering. Grunnen til dette er at mange henvisninger i form av linker er et tegn på at andre liker innholdet på din side. Det tolkes derfor av algoritmene som et kvalitetsstempel.

Enkelte går så langt som å kjøpe linker på falske sider, som linker til egen nettside. Slik “lures” søkemotorene til å prioritere denne nettsiden høyere. De fleste algoritmer prøver imidlertid å ta hensyn til dette ved å identifisere “falske” linker, og ilegge dem mindre vekt.