Markedsføring og kommunikasjon i en ny tidsalder

Markedsføring og kommunikasjon med kunder er blant de viktigste områdene for de fleste bedrifter. Om man ikke når nye kunder, er det umulig å vokse.

Teknologisk disrupsjonmarketing-738013_960_720

Markedsføring og kommunikasjon er også områder i enorm endring. For bare noen tiår siden var markedsføring relativt enkelt. Om et firma ønsket å promotere seg selv, fantes hovedsaklig fem kanaler å gjøre det gjennom:

  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Flygeblader
  • Oppslag/Plakater

Denne virkeligheten har endret seg radikalt etter datamaskinens, internettets og mobiltelefonens inntog. Man kan i dag se på Facebook at ens venner liker det ene og det andre firmaet. Annonser for ulike produkter man har googlet i det siste dukker opp på ulike nettsider. Og man kan i blant få inntrykk av man blir overvåket av de store markedsføringsavdelingene rundt om i verden.

Stort potensiale i nye teknologiske løsninger

Vi skal her se nærmere på hvordan ny teknologi har endret markedsføring og kommunikasjon. Det er mange muligheter for bedrifter som ønsker å ta i bruk nye løsninger. Markedsføring i sosiale medier og blogger kan gi et stort løft for en bedrift, om det brukes på rett måte. En god hjemmeside som tiltrekker seg mange besøkende er vital for å kapre nye kunder. Digital distribusjon av informasjon og reklame, samt elektroniske markedsundersøkelser er også med på å endre hvordan bedrifter arbeider.

Nye utfordringer

Ny teknologi fører også til nye utfordringer. Med mye raskere informasjonsflyt har flere firmaer sett problemene ved å beskytte sitt omdømme og merkevare. Videre er det viktig å alltid ha personvern i tankene når nye løsninger skal vurderes innen digital markedsføring og kommunikasjon.