Markedsføring i sosiale media

Markedsføring i sosiale medier er et relativt nytt fenomen som blir stadig viktigere. Å se at en venn eller familiemedlemmer kommenterer, deler eller liker innhold publisert av et selskap, vil virke mye mer troverdig for forbrukere enn de fleste andre former for markedsføring. Å promotere sitt firma via sosiale medier kan imidlertid være utfordrende. Siden dette er en helt ny verden for flere innen markedsføringsbransjen gjøres det mange feil. Eksperter peker på noen enkle regler man bør følge for å oppnå en mer suksessfull kampanje.

Lytt til konsumentenmedia-998990_960_720-1

For at bedrifter skal dra mest mulig nytte av markedsføring i sosiale medier, er det flere ting som bør vektlegges i planleggingen. Viktigst av alt er å lytte til og forstå konsumentene man ønsker å nå. Bare da kan man skape innhold og starte dialoger som har verdi for kundene.

Vær fokusert

Et annet viktig prinsipp når det kommer til markedsføring i sosiale medier er å kjøre fokuserte kampanjer. De fleste bedrifter tilbyr i dag utallige produkter og tjenester. Om det gjøres forsøk på å fremheve alt på en gang, forsvinner fort nytteverdien. Det bør heller sies mye om et lite utvalg, som i forkant har blitt identifisert som særlig interessant for den aktuelle brukeren.

Kvalitet er viktigere enn kvantitet

Det er bedre å oppnå noen få brukere som fortsetter å kommentere, diskutere og dele innhold om det aktuelle produktet eller tjenesten, enn å nå tusentalls brukere som forsvinner etter en kort stund. Om man kombinerer denne strategien med tålmodighet, er det gode sjanser for at bedriften har langsiktig suksess i markedsføring på sosiale medier.

Få kampanjen til å rulle

Kanskje viktigst av alt er at man til slutt må få kampanjen til å rulle, og på den måten spre seg selv. Om man følger prinsippene allerede nevnt, og publiserer innhold som virkelig engasjerer en liten gruppe brukere, vil disse spre budskapet videre på flere ulike sosiale medier, og sørge for stor eksponering i et troverdig format.